Säkra och komfortabla säkerhetsbälten för alla
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB |
Bidrag från Vinnova | 9 934 600 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - februari 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2024 |
Syfte och mål
Projeketet syftar till att främja säkra, jämställda och hållbara vägtransporter med varierande automatisering, genom att samla data om bilpassagerares sittställningar, bältespassform och komfort för en mångfald av passagerare i olika fordon, inklusive bildelning, för att utveckla kunskap och utvärderingsmetoder som förbättrar säkerhetsbältets design. Särskilt fokus ligger på höft- och diagonalbältets positionering och rörelse relativt kroppen vid en krock samt förbättring av humanmodeller.
Förväntade effekter och resultat
Ny kunskap om bältespassform och bältesinteraktion för olika passagerare, sittställningar och kollisionsfaktorer. Förbättade humanmodeller stödjer industrins utveckling av säkra, komfortabla och adapiva skyddssystem. Ny kunskap möjliggör sensorstyrd anpassning av skyddssystemen baserat på individuella faktorer och krockvåld. Genom publikationer och interaktion med internationella forskare stärks Sveriges ledande roll inom trafiksäkerhetsforskning, vilket bidrar till färre skadade bilpassagerare.
Planerat upplägg och genomförande
Fokus ligger på bilpassagerarens bältesanvändning, position och funktion under krock, samt deras komfortuppelvese. Arbetet inkluderar användarstudier av passagerare, utveckling och användning av virtuella humanmodeller i olika storlekar, åldrar och kön för bältesoptimering. Detta i internationellt samarbete och nära samverkan med industrin. En doktorand forskar om sittkomfort, sittställning och bältespositon, medan en annan utvecklar humanmodellen med fokus på förbättrad bältesinteraktion.