Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Säkerhetsmarginaler i komplexa traffikmiljöer

Diarienummer
Koordinator Zenuity AB
Bidrag från Vinnova 4 266 000 kronor
Projektets löptid oktober 2016 - oktober 2020
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång FFI -Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - 2016-04-12
Slutrapport 2016-02559sv.pdf (pdf, 429 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Det primära målet att lära sig att interagera naturligt och säkert med andra trafikanter uppnåddes framgångsrikt och dokumenterades i tre artiklar. I den första artikeln föreslogs en funktionell arkitektur för att hantera behoven hos ett självkörande fordon och det visades hur ett system kunde lära att utföra manövrar effektivt och säkert. I den andra och tredje artikeln visades hur systemet kunde läras att ta marginaler som efterliknar den omgivande trafiken. Några av delmålen hoppades över på grund av arkitektoniska val som minskade deras betydelse.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet resulterade i 3 artiklar. Den första artikeln publicerades vid ITSC-konferensen 2019 och ledde till ett samarbete med Berkeley-universitetet. Detta samarbete resulterade i två artiklar som presenterades vid BAIR / BDD fall workshop 2019 i Kalifornien. Ett sekundärt resultat av detta projekt var en bättre förståelse av arkitektoniska beslut för regleralgoritmerna. Inte bara har detta arbete påverkat beslut som tagits för Zenuitys/Zenseacts mjukvara, utan idéerna har spridits inom forskarsamhället i Göteborg och Berkeley.

Upplägg och genomförande

I början av projektet formulerades arkitekturkrav för en regleralgoritm. En simulator skapades sedan för att studera, designa och testa besluts- och reglerkomponenterna i ett valt ramverk. Detta gjorde att andra trafikanters interaktionsbeteende kunde varieras på ett kontrollerat sätt. Algoritmer kunde sedan utvecklas för att interagera med sina digitala medtrafikanter och testas under kontrollerade förhållanden. Utvecklingen utfördes främst på Zenuity och Volvo. Chalmers stöttade utvecklingen med konceptuella diskussioner och handledning.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 oktober 2021

Diarienummer 2016-02559