Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Säker bilkörning med Head Up Displays och Camera Monitor Systems (SCREENS)

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Research Institute of Sweden, Kista
Bidrag från Vinnova 3 329 566 kronor
Projektets löptid april 2021 - april 2023
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Ansökningsomgång Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - december 2020
Slutrapport 2020-05129sv.pdf (pdf, 1442 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

För att förstå hur ny teknik i bilar med visuell information kan förbättra säkerhet och informationens synlighet har SCREENS-projektet genomfört studier involverande Head-Up Displays och Camera Monitor Systems (CMS). Syftet med projektet SCREENS var att utveckla riktlinjer för visuell informationsdesign för Augmented Reality Head-Up Displays (AR-HUD) och Camera Monitor Systems (CMS) för att förbättra trafiksäkerheten och mätförfaranden i fordon för både HUD och CMS. Projektet har haft en god uppfyllnad av både projektmål och programmål.

Långsiktiga effekter som förväntas

Praktiska mätmetoder för displayer i bilar har utvecklats. Positiva resultat för trafiksäkerhet har kunnat påvisas vid användande av AR-HUD och CMS med AR information. Relation mellan bildkvalitet och temperatur har tagits fram för kalla LCD-displayer. Resultaten kommer att tas vidare i kommande fortsättningsprojekt som t.ex. Vinnova FFI SCREENS 2 (inskickat dnr: 2023-00755), som möter behoven från svensk fordonsindustri att skapa en trafiksäker och hälsosam interaktion mellan förare och fordon i trenden mot mer automatiserade fordon och digitaliserad informationsmiljö.

Upplägg och genomförande

Arbetet var organiserat för att nå de fem specifika målen som var uppsatta för projektet. Projektet hade genom hela projekttiden övergripande projektmötet varannan vecka. Till detta tillkom specifika möten för den enskilda arbetsmomenten som organiserades regelbundet men efter behov. Med hjälp av onlinemöten har inte avståndet mellan Stockholm och Göteborg påverkat projektet negativt. Arbetsbesök har genomförts vid flera tillfällen under projektets gång. Överlag verkar upplägget ha fungerat bra.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 juni 2023

Diarienummer 2020-05129