Safety Case for Autonomous Trucks
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - Mobility & systems |
Bidrag från Vinnova | 4 273 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2020 - september 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var tvåfaldiga: Bidra till säkerheten hos automatiserade fordon genom att systematiskt undersöka ur ett juridiskt och tekniskt perspektiv hur man på ett säkert sätt kan använda fjärrstyrda fordon i blandad trafik och med högre hastighet. Utföra tester i inhägnade områden för att förbereda för en demonstration på allmän väg. Ett safety case för respektive trafikmiljö har undersökts och testats i förväg på AstaZero. Detta gav möjlighet att verkligen utforska begränsande parametrar och stresstesta systemets gränser under verkliga förhållanden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets huvudfokus låg på utforskningen av säkerhetsbevisningen. Utifrån det utpekade försöksområdet i Göteborg har vi valt ut safety goals och mer explorativa test scenarier för testning av fordon och konnektivitet hos AstaZero. Tillsammans har parterna utvecklat en förbättrad strategi för en avancerad argumentation för säkerhet. I vårt tillvägagångssätt kombinerade vi policylabbmetodik och en undersökning av de tekniska säkerhetsaspekterna för att identifiera och testa glappen relaterade till automatiserade fordons trafiksäkerhet.
Upplägg och genomförande
Projektet kombinerade policylabbmetodik och en undersökning av de tekniska säkerhetsaspekterna för att identifiera glappen relaterade till automatiserade fordons trafiksäkerhet och policy utmaningar. Erfarenheterna av att systematiskt undersöka säkerhetsfall, dvs. för att visa ett adekvat argument för säkerhet, är fortfarande låga och omogna, eftersom säkerhetskrav och standarder ännu inte är helt definierade på detta område. När det gäller policy, fokuserade vi på vissa policy aspekter och om/hur de hanteras i nationell och internationell lagstiftning.