S.I.C.T.A 2.0
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avdelningen för hälsovetenskap |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation steg 1 initiering - 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet att bygga en hållbar affärsmodell (mål 1) har uppnåtts genom att analysera innovationen och kunskapstillgångarna. Vi har vidareutvecklat innovationen med hjälp av slutanvändarna (mål 2) bland annat genom att skapa en prototyp av ett digitalt spel som barn och lärare har fått testa. Vi har även arbetat med att involvera viktiga stakeholders för att kunna kommersialisera och sprida innovationen (mål 3).
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har identifierat och analyserat en lösning för att öka de aktiva skoltransporterna som vi bedömer har stor potential. Denna modell som utvecklats och testats i ett antal pilotstudier har i en marknadsanalys som genomförts i steg 1 visat att ett stort intresse finns hos skolor att få en digital lösning av denna innovation. Arbetet under steg 1 har tydliggjort innovationen, vad som behöver utvecklas ytterligare och vilka kunskapstillgångar vi har.
Upplägg och genomförande
För att nyttiggöra forskningsresultaten och för att möjliggöra en bred implementering och spridning av innovationen krävs ett tätt samarbete mellan många aktörer och de avsedda slutanvändarna. Vi har initierat arbetet att paketera innovationen för att möjliggöra kommersialisering. Till grund för detta ligger en utvärdering av 30 skolor som provat innovationen under hösten. Detta täta samarbete med slutanvändarna är en grundförutsättning och kommer att fortgå under ett steg 2 projekt.