Rullande busskur
Diarienummer | |
Koordinator | Ramböll Sverige AB - RAMBÖLL SVERIGE AB, Malmö |
Bidrag från Vinnova | 282 300 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - oktober 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden2030 - hösten 2017 |
Viktiga resultat som projektet gav
Genomförbarhetsstudien syftar till att förstå möjligheter och begränsningarna; i ett tekniskt perspektiv när det gäller självkörande småbussar på landsbygden: ur ett beteendeperspektiv, dvs. acceptansen av den tekniska innovationen hos resenärer och allmänheten. Konklusionen är att tekniken är mogen och kan testats i vinterklimat på landsbygden. 3 olika möjliga sträckor har analyserats inom Skellefteå kommun. En bild av kostnaderna har fåtts fram, bla via offerter från operatörer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet lyfter den tekniska lösningen med självkörande småbussar från det urbana perspektivet till landsbygden. På landsbygden finns idag en utmaning i att kunna ge en god kollektivtrafik till alla boende. Här finns en potential för autonoma bussar som matarbuss till stombusstrafik, pga av lägre driftskostnad. Med självkörande anslutningstrafik till starka kollektivtrafikstråk kan kollektivtrafik ordnas för mindre samhällen som idag ligger sidan av stombusstråken. Det finns också en komfort-, säkerhets- och trygghetsvinst, då fordonet kan användas som väderskydd.
Upplägg och genomförande
En stor del av arbetet handlar om att förstå möjligheten till praktisk applicering på landsbygden i Skellefteå kommun samt att skapa ett partnernätverk. Litteraturstudien inom ramen för State-of-the-Art är därmed centralt. För nästa steg, som är en fullvärdig FoI-ansökan kan vi med hjälp av denna genomförbarhetsstudie skapa ramarna vad gäller kunskap inom området, att bygga ett partnernätverk och därigenom också kunna bedöma behov och kostnader för ett framtida demonstrationsprojekt.