Rorsman
Diarienummer | |
Koordinator | Timars Svets och Smide Aktiebolag - Timars Svets och Smide AB |
Bidrag från Vinnova | 1 062 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2011 - december 2012 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordonsutveckling 2011-05-25 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att utveckla styrdesign, dynamisk analys och styralgoritmer för nivellering av 6 hjuligt chassi byggt på cylindrar med 80 cm arbetsområde för nivåutjämning i lutande terräng samt aktiv reglering av hjul boggier för körning på ojämn mark och över hinder. Målet var att bygga en prototyp med hållbara, tillförlitliga och snabba system för att fordonet skall få förmåga att arbeta effektivt och säkert.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projekt Rorsman har byggt en prototyp vars marknad mekanik och funktioner verifierats. Fordonets reglering omfattar tre styrmoder, horisontal hållning och ´klätterfunktion´ samt verktyg. Fordonet är anpassat för drift och underhålls arbeten i vägarnas sidoområden, samt för motsvarande arbeten avseende järnväg. På längre sikt kan tekniken utvecklas för räddning och andra offroad behov. Den förenklade hjulupphängningen med fjädring styrning drivning i en enhet kan utvecklas för applicering på personbilar, med minskad vikt och ökad framkomlighet som resultat.
Upplägg och genomförande
Projektet är genomfört efter en radikal innovationsmodell där teknik och marknad utvecklats parallellt. Modell o virtuell prototyp av fordon inkl. chassi, teleskopben och hjul implementerad i fysikmotorn AgX har skapats. Nivåstyrning av teleskopben och nivåstyrning för levellerat chassi i lutande terräng. Kravbild på sensorer (cylinder utskjut, hydraulikoljeflöde och/eller tryck, gyro). Anvisningar för överföring från virtuell prototyp till fysiskt fordon. Arbetet är utfört i samverkan mellan projektarbetsgrupper och markandens parter.