Robust och optimerad synkronisering av växellådor
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV Aktiebolag - Avd 118 -NTS Transmissionsutvecling |
Bidrag från Vinnova | 5 948 336 kronor |
Projektets löptid | augusti 2013 - september 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordonsutveckling 2012-12-19 |
Slutrapport | 2012-04619.pdf (pdf, 496 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Kunskap om samt metoder för att utvärdera de vanligaste felmoderna har tagits fram. Analysmetoder för utvärdering av problem till försynkronisering samt problem relaterat till överbelastning av konornas ytor under själva synkroniseringsförloppet har sett stora förbättringar. Dessa modeller är delvis integrerade i en systemmodell som kan används för att undersöka integrationen med resten av transmissionen och fordonet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Verktyg för att prediktera funktionssäkerhet, synkroniseringstid och livslängd för synkroniseringssystem har utvecklats. De olika verktygen har validerats mot fysiska prov. Olika driftsförhållanden och geometrier är indata till simuleringsmodellerna. De utvecklade verktygen och metoderna används redan inom industrin för nyutveckling, för produktvård av befintlig produkt och för effektivisering av fysisk provning.
Upplägg och genomförande
Möten har hållits halvårsvis mellan de fyra parterna. De fyra deltagande parterna har haft en gemensam målbild och jobbat strukturerat mot att uppfylla den. Scania och Volvo har i hög grad bidragit med information och data kring användandet av synkroniseringssystem samt de problem som kan uppstå, samt en stor mängd provdata och ställt provriggar till förfogande. Projektet har visats upp på universiteten i syfte att locka och inspirera studenter att fördjupa sig inom transmissionsutveckling.