RoboCup Junior Sverige 2013
Diarienummer | |
Koordinator | Föreningen för intelligenta autonoma system |
Bidrag från Vinnova | 50 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2013 - juni 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi fick höra av en lärare att eleverna hade spenderat påsklovet i skolan för att programmera robotar! Under tävlingen såg vi verkligen hur glada alla ungdomar var. De inspirerade varandra och gav ideer till nästkommande års tävlingar. Flera hade inte möjlighet att delta i år, men de vill delta nästa år och förhoppningsvis kan tävlingen växa. Efter tävlingen har vi haft kontakt med några deltagare som nu håller på att starta upp en teknikklubb för barn och ungdomar. Allt detta tycker vi att är tecken på att vi lyckades med vårt mål att inspirera och öka intresset för robotik och teknik!
Långsiktiga effekter som förväntas
När vi har pratat med lärare efteråt så har samtliga varit positivt eller mycket positivt inställda till RoboCup Junior som tävling. De vill se att tävlingen arrangeras på fler ställen i Sverige för att inte behöva resa så långt. Många av eleverna har lagt ned mycket tid utanför skolan på projektet. Lagen i Sverige håller hög klass internationellt sett, med till och med en seger i VM i år! Jag är övertygad om att flera av dem har upptäckt ett nytt intresse och kommer fortsätta på en teknisk bana! Vår förhoppning är att tävlingen växer (speciellt i Rescue B och dance) med minst 10% till nästa år!
Upplägg och genomförande
Förberedelserna inför tävlingen, genomförandet av tävlingen och efterföljande VM fortlöpte utan några större problem. Naturligtvis har vi som arrangörer lärt oss en hel del och här är några av förbättringspunkterna: 1. Se till att alla som har viktiga sysslor sover! även tre dagar innan med sömn! 2. Ha fler volontärer som kan hjälpa till under tävlingsdagen. 3. Satsa mer på marknadsföring! Gå ut tidigare med att jaga domare och lag! Speciellt nu när vi har en förening och hemsida. 4. Bättre planering för maten. Utse en speciell matansvarig. 5. Dokumentera tävlingsdagen mer.