Resurseffektiva underhålls- och reinvesteringsstrategier via underhållstabeller
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI |
Bidrag från Vinnova | 1 518 066 kronor |
Projektets löptid | april 2024 - april 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | SIP InfraSweden: Ökad cirkularitet för transportinfrastrukturen |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att utvärdera resurseffektiviteten i strategier för järnvägsunderhåll och -reinvesteringar via underhållstabeller. Målet är att tabellerna ska kunna användas av Trafikverket för att identifiera och prioritera underhålls- och reinvesteringsaktiviteter baserat på deras ekonomiska effektivitet, inklusive miljöeffekter och andra externa kostnader.
Förväntade effekter och resultat
Projektet ska resultera i underhållstabeller som kan användas för att utvärdera underhålls- och reinvesteringsstrategier för olika delar av järnvägsnätet, det vill säga för delar med olika spåregenskaper, trafik och underhållsbehov. Utvärderingsverktyget kan fyllas med resultat för delar av järnvägsnätet som utgör ett eller flera kontraktsområden för underhåll. Därmed har resultaten en betydande potential att omsättas i praktiken.
Planerat upplägg och genomförande
Projektets ska utveckla underhållstabeller med hjälp av både ekonometriska och ingenjörsmässiga metoder i kombination med livscykelanalyser och livscykelkostnadsanalyser. Effekter av olika underhålls- och reinvesteringsstrategier kommer att skattas för en uppsättning scenarier som är representativa för en del av Malmbanan i Sverige.