Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Resurseffektiva underhålls- och reinvesteringsstrategier via underhållstabeller

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI
Bidrag från Vinnova 1 518 066 kronor
Projektets löptid april 2024 - april 2027
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden
Ansökningsomgång SIP InfraSweden: Ökad cirkularitet för transportinfrastrukturen

Syfte och mål

Syftet med projektet är att utvärdera resurseffektiviteten i strategier för järnvägsunderhåll och -reinvesteringar via underhållstabeller. Målet är att tabellerna ska kunna användas av Trafikverket för att identifiera och prioritera underhålls- och reinvesteringsaktiviteter baserat på deras ekonomiska effektivitet, inklusive miljöeffekter och andra externa kostnader.

Förväntade effekter och resultat

Projektet ska resultera i underhållstabeller som kan användas för att utvärdera underhålls- och reinvesteringsstrategier för olika delar av järnvägsnätet, det vill säga för delar med olika spåregenskaper, trafik och underhållsbehov. Utvärderingsverktyget kan fyllas med resultat för delar av järnvägsnätet som utgör ett eller flera kontraktsområden för underhåll. Därmed har resultaten en betydande potential att omsättas i praktiken.

Planerat upplägg och genomförande

Projektets ska utveckla underhållstabeller med hjälp av både ekonometriska och ingenjörsmässiga metoder i kombination med livscykelanalyser och livscykelkostnadsanalyser. Effekter av olika underhålls- och reinvesteringsstrategier kommer att skattas för en uppsättning scenarier som är representativa för en del av Malmbanan i Sverige.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 maj 2024

Diarienummer 2024-00155

Statistik för sidan