Resehanteringssystem 2.0 - Informationssäkerhet
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborgs kommun - Stadsmiljöförvaltningen |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | april 2023 - februari 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Lärande och mötesplatser |
Ansökningsomgång | Checkar för innovationsupphandling 2023 - hållbarhet, resiliens och säkerhet |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med ansökan om finansiering är att bemöta utmaningen med informationssäkerhet. Vårt mål är att genomföra en upphandling av ett modernt Resehanteringssystem 2.0 som är utvecklingsbart över tid och särskilt fokuserar på funktionskrav.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet fortsätter och utmaningarna inom informationssäkerhet kvarstår. Vi bedömer att inom kort kunna utarbeta en genomförbar plan för hur upphandlingen kan uppfylla de gällande kraven på informationssäkerhet. Förväntningen är att vi genom detta kan genomföra en upphandling med funktionskrav som motsvarar Göteborgs stads krav på IT-system och informationssäkerhet.
Upplägg och genomförande
Projektet har följt den plan som angavs i projektansökan. Trots detta har osäkerheter kring riktlinjer för informationssäkerhet inom verksamheten lett till förseningar i tidsplanen. För att hantera detta behov av klarhet och säkerhet, planerar vi att genomföra en RFI (Request for Information) med fokus på informationssäkerhet. Syftet är att samla in insikter från potentiella leverantörer för att utforska möjligheterna att implementera olika tjänster som involverar känsliga personuppgifter.