ReRail- Nytt resurseffektivt rälssystem
Diarienummer | |
Koordinator | Rerail AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2021 - maj 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Lösningar för snabbare utveckling av transportinfrastrukturen |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med detta projekt är att demonstrera och kvalificera ReRail i fullskala provdrift, samt att säkerställa implementation i ett industriellt system och användning. Det övergripande målet är att ReRail ska bli en godkänd produkt som går att sälja till infrastrukturägare i hela Europa, för att minska slitage och underhållskostnad på räler.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet från projektet visar att det finns en stor potential för att ReRail kan bli en ny, kvalitetssäkrad, och miljövänlig räl som minskar materialförbrukning, underhållsinsatser och underhållskostnader. ReRail kan på sikt bli det mest hållbara livstidsförlängande konceptet för järnväg, emedan rälen är en grundförutsättning för ett fungerande järnvägssystem.
Upplägg och genomförande
Projektet innehåller tre arsbetspaket förutom projektledning och rapportering. Dessa är: Uppföljning av pågående provdrift och kvalificering i fullskalig test Kartläggning av regelverk med eventuella nya kriterier för drift och underhåll Uppskalering, affärsplan som ska resultera i en affärsplan för ReRail som inkluderar framtida samarbetspartners, en plan för hur ReRail succesivt ska få ökad tillämpning och användning genom att påvisa ökad hållbarhet och lönsamhet