REmote Driving Operation - REDO
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskningsinstitut, Linköping |
Bidrag från Vinnova | 9 319 649 kronor |
Projektets löptid | december 2019 - februari 2023 |
Status | Avslutat |
Slutrapport | 2019-03068eng.pdf(pdf, 612 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Ett övergripande mål för detta projekt är att bygga upp kunskap för att stärka svensk industri inom området fjärrstyrning av vägfordon. Fjärrstyrning måste integreras i befintliga system-av-system tillsammans med intelligenta transportsystem, samt i befintliga kommunikationsnätverk, innan en driftsättning kan ske i större skala på allmänna vägar. I en sådan process behöver säkerhet, men även robusthet och effektivitet, kunna garanteras. Dessa aspekter är några av huvudutmaningarna som projektet adresserar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har utvecklat metoder och en verktygskedja för att adressera både tekniska och icke-tekniska utmaningar. Försökspersoner har rekryterats från så väl allmänheten som från specifika målgrupper för att delta i förarstudierstudier. De olika studierna inkluderade variationer i fördröjning av dataöverföring, olika förarperspektiv (vanlig-vy och topp-vy), samt olika typer av återkopplingar till föraren, såsom ljud-, haptisk- eller rörelseåterkoppling tillsammans med visuell återkoppling. Dessa resultat ger en bättre förståelse för utmaningar för fjärrkörning.
Upplägg och genomförande
Detta projekt har fokuserat på fem olika aspekter, där varje aspekt har ett eget arbetspaket: 1) förarens utmaningar att köra fjärrstyrda fordon i ett system-av-system; 2) krav på återkoppling till förare och fordon vid fjärrstyrning; 3) system-av-system-arkitektur och infrastruktur för att stödja fjärrstyrning och övervakning med ”kontrolltorn”; 4) demonstrera potentialen av fjärrstyrning och föreslå en referensarkitektur för fjärrstyrning; 5) lagar och regler kring fjärrstyrning av fordon.