REmote automateD vehicle Operation 2 - REDO2
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI |
Bidrag från Vinnova | 12 355 600 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - juni 2022 |
Syfte och mål
Målet med REmote automateD vehicle Operation 2 (REDO2)-projektet är att ytterligare bygga bredare kunskap och skapa möjligheter inom det framväxande området för fjärrstyrning av automatiserade vägfordon. Det huvudsakliga problemet som projektet tar upp är hur vi kan stödja fjärrstyrning av fordonsflottor både ur tekniska och icke-tekniska perspektiv såsom lagar och förordningar samt trafikledning. Projektet fortsätter det arbete som gjorts i tidigare projekt inom området som REDO, HAVOC och CORD.
Förväntade effekter och resultat
Huvudresultaten från projektet kommer att vara förutsättningar, verktyg, metoder och demonstrationer av fjärrstyrning av automatiserade fordon. Vidare omfattar projektet omfattande studier av operativa krav för fjärrstyrning, samt råd och överblick kring regleringar och lagar. Slutligen syftar projektet till att sprida resultaten genom implementering och demonstration av fjärroperativsystem till allmänheten. Detta kommer att öka konkurrenskraften för svensk industri och akademi med kunskap om att skapa fjärrstyrning av automatiserade fordon.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är uppdelat i 7 arbetspaket (WP). Huvudsakliga forskningsaktiviteter är fördelade på 4 olika WP:er, som omfattar: 1) System-of-system approach till fjärrdrift; 2) Mänskliga faktorer vid fjärrdrift; 3) Design och stöd för fjärrstyrning; 4) Lagar och förordningar. De återstående arbetsgrupperna gäller administration, kommunikation, spridning, implementering och demonstration.