ReFocus-projektet (ReFo)
Diarienummer | |
Koordinator | MONGARA AKTIEBOLAG |
Bidrag från Vinnova | 515 000 kronor |
Projektets löptid | december 2012 - april 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Förstudieprojektet har överträffat alla förväntningar och mål. Vi hade vid tiden för ansökan räknat med att bilda ett antal advisory boards, kartlägga behovet och detaljera en plan för praktiskt genomförande inklusive lösningsförslag. Istället har vi ställt om planen och gått till mer praktisk handling och test av marknaden genom att helt enkelt bygga upp IT-strukturen, börja samla in kläder, skapa riktiga samarbeten med andra aktörer, påbörja remakeverksamhet, öppna webbshop, mm. Responsen har varit helt enorm och nu tar vi refo vidare i nästa steg med stor tillförsikt.
Långsiktiga effekter som förväntas
- Positiv respons från testmarknaden. - God lönsamhetsgrad och bärighet på affärsmodell. - Affärsplan detaljeras inför kommersialisering 2013. - Samordning av produktion via bl.a. Folkuniversitetet och remakare. - För Mongara och Xelmo stort värde och internt lärande. - Ett antal personer har sysselsättning även framöver. - Fortsätter leverera refopaket till behövande i Sverige. - ökat återbruk av kläder och minskat utnyttjande naturresurser. - Investeringsbehov framtaget. - Kommersiella samarbeten och aktiviteter för fortsatt finansiering initierade.
Upplägg och genomförande
Projektet leds av två erfarna entreprenörer. David Bauman har en tung teknisk och Liselotte Norén en mer flödes- och marknadsorienterad kompetens. Principerna för arbetet är delaktighet och att för ungdomarna omsätta teoretiska färdigheter till praktisk övning under ledning och stöd. Refo arbetar med Advisory Boards för att testa, förankra, konkretisera idéer och planer för att kvalitetssäkra. Implementering av lösningen genomförs redan praktiskt och kommersialisering påbörjad inom ramen för förstudien.