Rätt till insyn
Diarienummer | |
Koordinator | Lidingö kommun - Lidingö stad |
Bidrag från Vinnova | 1 995 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2024 - november 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Lärande och mötesplatser |
Ansökningsomgång | Gemensamma AI-förmågor i kommuner och civilsamhälle |
Syfte och mål
Undersöka och ta fram en AI-lösning för insamling, maskning och utlämning av allmän handling. Det primära målet med projektet är att ta fram en prototyp av en AI-lösning genom att: 1.Undersöka och dokumentera vad som krävs rättsligt för att en AI-modell ska kunna nyttjas vid avidentifiering och utlämning av allmänna handlingar 2.Ta fram och utveckla den tänkta AI-modellen, Syftet med den tänkta AI-assistenten är frigöra tid från handläggare inom offentlig sektor genom att minska deras administrativa arbetsbelastning.
Förväntade effekter och resultat
Syftet med AI-lösningen är att frigöra tid från handläggare inom alla verksamhetsområden genom att minska deras arbetsbelastning för att kunna nyttja deras tid mer värdeskapande. Ett handläggarstöd som den tänkta lösningen kommer möjliggöra för en mer kvalitativ och effektivare process vid utlämning som inte tynger en enskild handläggare eller verksamhet. Övriga fördelar är att vi förutser att med hjälp av en AI-assistent så ökar vi myndighetens tillgänglighet och transparens samt i högre grad uppfyller det skyndsamhetskrav som tryckfrihetsförordningen ställer på kommunen.
Planerat upplägg och genomförande
Under hösten 2024 kommer projektet fokusera på att ta fram en första version av en fungerande maskingsfunktion för test i skarp drift hos projektparter. Parallellt påbörjas arbetet att undersöka den faktiska nedlagda arbetstiden respektive behovsägare lägger på insamling och maskning av dokument inför utlämning. Projektet kommer också tillsammans med underleverantör ta fram ett antal juridiska frågeställningar kopplade till funktion för insamling av dokument som ska resultera i ett regulatoriskt vägval kring vilken teknisk lösning som kan användas.