QuickTag
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avd. för Arbetsvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | september 2015 - maj 2016 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för processindustriell IT och automation - PiiA |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet PiiA - sommaren 2015 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet QuickTag var att följa implementeringen av en mobil industriapplikation i verklig miljö för att studera effekter, problem och attityder samt bygga ett utökat konsortium för ett större fortsättningsprojekt. Studien har identifierat tydliga nyttoeffekter men också ett antal utmaningar och fallgropar som bör kunna arbetas bort med utökad funktionalitet i vissa fall, och med förändrat arbetssätt i andra fall. Ett flertal industrier har visat stort intresse för att medverka i ett fortsättningsprojekt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den mobila applikationen QuickTag, som i grunden är ett resultat från ett större forskningsprojekt: Framtidsoperatören, har varit möjlig att testa i verklig miljö med gott resultat. Lönsamheten ansågs vara god. Boliden Aitik har därför tagit beslut om att driftsätta applikationen som ett nytt verktyg och arbetssätt för samtliga operatörer i anrikningsverken under året 2016. Den förväntade effekten är mer engagerade medarbetare samt bättre uppföljning och kontroll av problem och därmed bättre möjlighet till att förebygga framtida problem och minska driftsstoppskostnader.
Upplägg och genomförande
Implementeringen av den mobila applikationen QuickTag i Boliden Aitik, samt testanvändningen i mindre skala (10 operatörer) har följts och utvärderats i form av samtal, intervjuer och enkäter. Sju olika teman har fokuserats: effektivitet, kostnader, problem, kontroll kontra stöd, användbarhet, förbättringsmöjligheter och informationssortering. 10 intervjuer har genomförts med systemutvecklare, uppdragsgivare, samt användare från olika områden och ansvarsnivåer.