Quantifying Sensor Surface Contamination for Safe Vehicle Automation
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Halmstad - Högskolan i Halmstad Akademin f informationsteknologi |
Bidrag från Vinnova | 3 450 870 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - november 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2023 |
Syfte och mål
Det primära syftet med detta forskningsprojekt är att kvantifiera hur föroreningar på sensorytor påverkar signalprestandan hos exteriöra fordonssensorer. Specifika mål är: - Kontrollerade experiment i olika miljöer - Utvärdering av olika sensorer - Framsteg inom Shift-Left-testning - Förståelse för konsekvenser på sensorernas signalprestanda - Förbättring av säkerhet och tillförlitlighet för ADAS och AD
Förväntade effekter och resultat
Sammantaget syftar detta projekt till att avsevärt förbättra funktionaliteten och tillförlitligheten hos AD- och ADAS-system i ett bredare spektrum av miljöförhållanden, vilket leder till en säkrare, mer inkluderande och hållbar vägtransport. Specifika effekter är: - Förbättrad fordonssuppfattning i varierande väder - Grund för att designa mer robusta system - Bättre förståelse för nuvarande uppfattningssystem - Mer hållbara lösningar för sensorrengöring - Minskad miljöpåverkan från olyckor - Ökad nyttjandegrad av fordon - Framsteg inom vetenskaplig forskning
Planerat upplägg och genomförande
Strukturen består av fyra arbetspaket: WP1 (Q1 2024 - Q1 2025): fokuserar på att studera försämring av sensorfunktion p g a föroreningar, i elektromagnetiskt dämpad kammare, samt integrera resultaten med Volvo-fordon. WP2 (Q2 2024 - Q4 2024): syftar till att mäta ytföroreningar i vindtunnlar, och utveckla dynamiska mätstrategier. WP3 (Q1 2025 - Q3 2025): testar sensorer i vindtunnlar, och förbereder för LiDAR-integration. WP4 (Q1, Q3 2024, Q4 2025): innefattar realtidstester av fordon för sensorns prestanda i ogynnsamt väder.