Qfix - lokal reparation av reklamationer
Diarienummer | |
Koordinator | Qfix AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2023 - november 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Klimatneutral e-handel |
Ansökningsomgång | Klimatneutral e-handel - våren 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet uppfyllde sitt övergripande mål att utveckla en digital lösning där reklamationer omdirigeras till lokala tjänsteleverantörer för reparation, istället för retur. Lösningen fick positiv respons gällande funktion och användarupplevelse från e-handlare, tjänsteleverantörer och konsumenter. En livscykelanalys påvisade dessutom en stor miljönytta, tex en minskad klimatpåverkan med upp till 80% vid reparation. Nya samarbeten och teamförstärkningar har även stärkt projektets potential.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets ambition är att på sikt bidra till att halvera andelen reklamationer som returneras och istället lagas lokalt, vilket skulle innebär stora miljövinster. Vidare kan e-handlare sänka sina kostnader för administration och logistik, samt kan vi skapa nya arbetstillfällen inom tjänstesektorn i Sverige. Vår vision är att Qfix plattformen ska göra de lokala skrädderierna och skomakarna till navet i den cirkulära omställningen av textilindustrin genom att erbjuda mer hållbara alternativ.
Upplägg och genomförande
För att utveckla den tekniska plattformen så inleddes projektet med en behovsanalys för att på ett djupare plan förstå behovet hos samtliga aktörer, dvs e-handlare, tjänsteleverantörer och konsumenter. Parallellt med utvecklingen har lösningen sedan utvärderats och löpande vidareutvecklats för att uppfylla kundbehoven. Linköpings Universitet utvärderade miljöpåverkan genom en initial litteraturstudie och sedan en livscykelanalys som påvisade stor reduktion av miljöpåverkan genom lösningen.