Pumpar för flytande vätgas till jetmotor
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 2 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - oktober 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP - Internationell samverkan |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation genom internationell samverkan |
Syfte och mål
Projektet pumpar för flytande vätgas till jetmotor går ut på att utforma ett bränslesystem för en framtida civil turbofläktmotor och speciellt på att designa strömningsgeometrin för en lågtrycks- och en högtryckspump. Drivsystemen för pumparna ska beskrivas och deras begränsningar ska beaktas vid pumpkonstruktionen. Pumparna ska kunna generera det tryck och flöde som behövs för bränsleinsprutning i motorns brännkammare, med tillräckliga marginaler mot kavitation och massiv flödesseparation.
Förväntade effekter och resultat
Projektet ska minska den tekniska risken inför utveckling av flygmotorer som drivs av flytande vätgas. Därför ska teknikmognaden för bränslepumpar höjas från nivå ett till nivå två, dvs ett formulerat och teoretiskt analyserat koncept. De akademiska parterna ges en ökad insikt i de krav som flygmotorer ställer på pumpens konstruktion, och kan tillsammans med industrin fortsätta utveckling av verktyg för design och analys av pumpar som enskilda komponenter och system.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att under två år genomföras i fyra arbetspaket av deltagande utvecklingsingenjörer och universitetsforskare. Projektet ska skapa en arkitektur för bränslesystemets funktion och från detta precisera krav för ingående pumpar. Vidare designas matchande drivsystem, det mekaniska utförandet och strömningsgeometrin. Pumparna analyseras sedan med tredimensionella strömningberäkningar och grunddesignen förbättras. Slutligen kommer bränslesystemets stabilitet att undersökas.