Prototyping av prissättnings- och intäktsmodeller för nya digitala erbjudanden
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Maskinkonstruktion/Integrerad produktutveckling |
Bidrag från Vinnova | 1 994 996 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - januari 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga |
Ansökningsomgång | Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga 2018 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte har varit att skapa ny kunskap om hur pris- och intäktsmodeller kan utvecklas för digitaliserade tjänster samt förstå hur industriföretag kan omsätta den kunskapen för att prissätta och fånga värdet av nya erbjudanden. Målet har varit att utveckla nya sätt för industriföretag att prototypa och experimentera med pris- och intäktsmodeller för produkter med ökat digitalt innehåll. Projektet har resulterat i ny kunskap om faktorer som behöver tas hänsyn till samt utvecklat och prövat nya sätt att testa och prototypa intäkts-och prismodeller på.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat i ny kunskap om de utmaningar som är kopplade till att utveckla nya digitala erbjudanden i industriföretag och specifikt till utformningen av nya intäkts-och prismodeller. Vidare, har projektet identifierat och utvecklat nya sätt att adressera dessa utmaningar på genom utveckling och utvärdering av praktiskt användbara test och prototyper samt identifierat vilka frågor och faktorer utvecklare och beslutsfattare i industriföretag behöver ta hänsyn till när de utvärderar nya pris-och intäktsmodeller för nya digitala erbjudanden.
Upplägg och genomförande
I projektet deltog två industriföretag; Sandvik och Husqvarna, en intermediär, Pollen samt forskare vid Integrerad produktutveckling och design, KTH. Utmaningarna i nuvarande arbetsmetoder för pris och intäktsmodeller i de deltagande organisationerna identifierades genom intervjuer och litteraturstudier. Genom experiment och tester för att utvärdera värde, intäktsmodell och pris för nya digitala erbjudanden samt genom ett antal workshops med samtliga deltagare i projektet har projektet utvecklat ny kunskap och nya sätt att prototypa och experimentera på.