ProTendering upphandlingsstöd
Diarienummer | |
Koordinator | Procurement Systems of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att öka användbarheten främst i två perspektiv, beskrivna av de två målen: - Att utveckla funktionalitet för att utöver hantering av Word-dokument även kunna hantera PDF (svårläst ostrukturerat textformat) - efterfrågat av kunder - Att utveckla KUNDDRIVNA rapportfunktioner som möter specifika behov i privat respektive offentlig sektor Båda målen har uppfyllts, verifierat i samband med lansering, inte minst från presentationer i samband med mässan Mötesplats för offentliga affärer
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har anlitat expertis som utvecklat inläsningsfunktion för PDF införlivat i lanserad version. Funktionalitet har utöver hos inköpare, skapat stort intresse på säljsidan för att få överblick på krav genom scanning PDF-filer. Flera diskussioner pågår med stora kunder Haft kunddialoger där färgpresentationer av relevans lyfts fram som extra värdefullt. Spinoff är även utveckling av försteget analys med möjlighet att fritt hoppa mellan leverantörer i själva programvaran utan rapport.
Upplägg och genomförande
Initialt för PDF var med svensk expertis. Framdrift insågs låg i förhållande till kostnad. Programmerare söktes i Asien. Mycket lyckat, programmerare med perfekt erfarenhet anlitad heltid, varför full funktionaliteten implementerats redan till lanseringen i november Rapportdel var svårare än väntat med många kunder. Istället djupdiskussioner med fåtal med mycket bra återkoppling, redan implementerat eller planerat. Funktionaliteter har istället verifierats i efterhand av större antal kunder.