Prognostisering av spårtillväxt - asfaltbeläggningar
Diarienummer | |
Koordinator | Statens väg- och transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskningsinstitut, Linköping |
Bidrag från Vinnova | 1 400 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2016 - oktober 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden2030 - Tillståndsbedömning och underhåll av transportinfrastrukturen |
Viktiga resultat som projektet gav
PEDRO verktyg för prognostisering av spårbildning i asfaltlager har demonstrerat och implementerat vid flera objekt av flera branschens aktörer. Deformationer predikteras under rullande trafik och med avseende till axellaster och sidolägesfördelning under fältförhållanden. Verktyget finns tillgänglig för nedladdning samt en webbaserad version.
Långsiktiga effekter som förväntas
Implementering av PEDRO på flera objekt: Riksväg 40 Ulricehamn, motorväg E20 Hova, Bussfil i Malmö stad, motorväg E6 Fastarp och väg 678. Objekten är redovisade i publicerade rapporter. Länk: http://www.metodgruppen.nu/web/page.aspx?refid=138
Upplägg och genomförande
Projektet omfattade mätningar av kontaktyta mellan däck och väg, karakterisering av de mest använda asfaltbeläggningar med avseende på stabilitetsegenskaper samt fältmätningar för validering av beräkningar. Mätningarna har använts som indata till PEDRO verktyget för prognostiserings av spårdjup. Prediktering av spår utveckling på flera observationssträckor med hänsyn till fältförhållanden har utförts. Projektarbetet omfattade även analys utförda av ex-jobbare vid Chalmers och en doktorand vid LTH.