PreMAT - Prediktiv Monitorering för Autonoma Transportfordon
Diarienummer | |
Koordinator | AstaZero AB |
Bidrag från Vinnova | 10 315 740 kronor |
Projektets löptid | mars 2022 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - december 2021 |
Syfte och mål
PreMAT avser sänka tröskeln för introduktion av automatiserade fordon till marknaden, genom att tillhandahålla det extra lager av säkerhet som krävs för att kunna genomföra tidig provning i relevanta miljöer. Projektet avser besvara frågan hur det går att garantera att ett automatiserat fordon aldrig lämnar ett fördefinierat fysiskt område, och därigenom garantera säkerheten (m.a.p. fordonet) utanför området.
Förväntade effekter och resultat
Effekterna, när systemet väl introducerats till marknaden (utanför projektets löptid) förväntas vara en ökning i testsäkerhet, en ökning i möjliga testscenarion samt en reduktion i den mentala påfrestning som mänskliga övervakare idag upplever. Metoden förväntas vara applicerbar även på andra områden där tidigt användande av autonoma fordon är möjlig, t.ex. på parkeringsplatser, dagbrott eller gruvor, men den första kontaktpunkten är AstaZero site:n.
Planerat upplägg och genomförande
Genom hela projektet samlas data in för att genomföra omfattande systemtester och mönsteridentifiering. Två parallella spår finns i projektet: det ena använder data:t för att ta fram en prototyp dataklustringsbaserad övervakningsmetod, och det andra tar fram en deterministisk metod och använder data:t för att motivera tillförlitligheten hos den framtagna metoden. Positioneringsnoggrannheten hos Axis och Viscandos system för realtidsapplikation skall också utvärderas under projektets gång.