Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Prediktering av nackskaderisk vid bilkrockar med SAFER HBM

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - Volvo Car Corporation
Bidrag från Vinnova 7 686 100 kronor
Projektets löptid november 2023 - januari 2027
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2023

Syfte och mål

Detta projekt syftar till att förbättra den unika och avancerade humanmodellen SAFER HBM, för att göra den kapabel att prediktera nackskaderisker för en mångfald av skadetyper och situationer. Potentiella nackskador vid bilolyckor inkluderar frakturer och dislokationer vid högvåldskrockar till de mer frekventa mjukdelsskadorna, ofta kallade whiplashskador. Det övergripande målet är ett avancerat verktyg för utveckling och bedömning av passagerarskydd för framtida automatiserade fordon.

Förväntade effekter och resultat

En förbättrad nacke för SAFER HBM och tillhörande skadeprediktion på vävnadsnivå är centrala för att modellera responsen hos en passagerare i en vanlig upprätt sittställning, såväl som för sittställningar och rörelser i framtida automatiserade fordon. Projektet bidrar till att SAFER HBM blir ett etablerat globalt verktyg, som hjälper de svenska partnerna att stärka sina ledande positioner inom fordonssäkerhet. Dessutom bidrar dessa förbättringar till att göra SAFER HBM till ett verktyg som kan användas för virtuell provning av konsumentprovorganisationer runt om i världen.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet utvecklar och integrerar en detaljerad halsryggradsmodell med tillhörande metodik för skadeprediktering. Modellen kommer framför allt att förbättras med avseende på halsryggradens anatomi och biofidelitet, skaderiskpredikteringsmått för olika skadetyper, simuleringsrobusthet för ett stort antal krocksituationer och passagerarnas sittställningar, samt förädla skalningsmetodik för mångfaldsperspektivet. Underlag för förbättringarna kommer hämtas från vetenskapliga publikationer och omsättas till beräkningsmodeller.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 november 2023

Diarienummer 2023-02612