Predictive Threat Assessment for Enhanced Stability of Multi-Unit Heavy Vehicles
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 4 406 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - december 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2023 |
Syfte och mål
Målet med detta forskningsprojekt är att förbättra effektiviteten hos Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) för tunga fordonskombinationer (MHV:er) med flera enheter, genom att förse dessa med verktyg som möjliggör tidigare, mer effektiva och mindre påträngande ingrepp än hos befintliga ADAS. Ett ramverk som möjliggör predikterande riskbedömning kommer att utvecklas för MHV så att fordonets rörelse kan förutsägas. Brister i fordonsmodellen, vägegenskaper (miljö) och förarens avsikt ska beaktas i riskbedömningen.
Förväntade effekter och resultat
Ett ramverk som möjliggör predikterande riskbedömning kommer att utvecklas för tunga fordon med flera enheter (MHV) så att fordonsstabilitetshändelser kan upptäckas inom en snar framtid (upp till 1-3 sekunder). Precisionen och robustheten hos ramverket kommer att bedömas i utvalda kritiska körscenarier för MHV:er, genom en kombination av simulering och fullskaliga tester i fordon. I synnerhet kommer tillförlitligheten hos metoderna kommer att bedömas, så att de potentiella produktfördelarna och affärsmässiga mervärdet kan bedömas.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att ledas av Volvo Technology AB. Chalmers tekniska högskola kommer att bidra med akademisk handledning och senior forskning. Projektet är planerat att pågå i 3 år, med start 2023-11-01, och består av 5 arbetspaket: 1. Projektledning 2. Benchmarkscenarier och kravdefinition 3. Utveckling av metod för rörelseprediktion 4. Utforma ett ramverk för riskbedömning 5. Test, validering och demonstration