Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Predictive Threat Assessment for Enhanced Stability of Multi-Unit Heavy Vehicles

Diarienummer
Koordinator Volvo Technology AB
Bidrag från Vinnova 4 406 000 kronor
Projektets löptid november 2023 - december 2026
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2023

Syfte och mål

Målet med detta forskningsprojekt är att förbättra effektiviteten hos Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) för tunga fordonskombinationer (MHV:er) med flera enheter, genom att förse dessa med verktyg som möjliggör tidigare, mer effektiva och mindre påträngande ingrepp än hos befintliga ADAS. Ett ramverk som möjliggör predikterande riskbedömning kommer att utvecklas för MHV så att fordonets rörelse kan förutsägas. Brister i fordonsmodellen, vägegenskaper (miljö) och förarens avsikt ska beaktas i riskbedömningen.

Förväntade effekter och resultat

Ett ramverk som möjliggör predikterande riskbedömning kommer att utvecklas för tunga fordon med flera enheter (MHV) så att fordonsstabilitetshändelser kan upptäckas inom en snar framtid (upp till 1-3 sekunder). Precisionen och robustheten hos ramverket kommer att bedömas i utvalda kritiska körscenarier för MHV:er, genom en kombination av simulering och fullskaliga tester i fordon. I synnerhet kommer tillförlitligheten hos metoderna kommer att bedömas, så att de potentiella produktfördelarna och affärsmässiga mervärdet kan bedömas.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet kommer att ledas av Volvo Technology AB. Chalmers tekniska högskola kommer att bidra med akademisk handledning och senior forskning. Projektet är planerat att pågå i 3 år, med start 2023-11-01, och består av 5 arbetspaket: 1. Projektledning 2. Benchmarkscenarier och kravdefinition 3. Utveckling av metod för rörelseprediktion 4. Utforma ett ramverk för riskbedömning 5. Test, validering och demonstration

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 november 2023

Diarienummer 2023-02615