Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ponton

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Viktoria, Göteborg
Bidrag från Vinnova 2 000 000 kronor
Projektets löptid november 2018 - mars 2021
Status Avslutat
Utlysning Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga
Ansökningsomgång Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga 2018

Viktiga resultat som projektet gav

Ponton har haft som mål att genom aktionsforskning utveckla och testa en modell för att angöra, ’pontoner’, acceleratorer med linjeorganisationer inom fordonsindustrin. Projektet har uppnått flertalet i ansökan uppställda ’Resultat på kort sikt’ avseende olika arbetssätt, roller och stöd för att underlätta sådana samarbeten och därmed öka MobilityXlab:s förmåga att främja digital transformation inom fordonsindustrin. Dessutom har målet om två vetenskapliga publikationer uppnåtts.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektresultat från Ponton omfattar olika ’pontoner’, dvs. arbetssätt, roller och stöd som konkret ökar MobilityXlab:s förmåga att främja digital transformation inom fordonsindustrin. Vissa ’pontoner’ har integrerats i MobilityXlab:s process för att stötta partnerföretag och startups i uppstarten av ett samarbete, andra stödjer förberedelsearbetet hos partnerföretaget i att förankra startupsamarbetena internt och ytterligare några stödjer individer hos partnerföretagen som leder ett startupsamarbete.

Upplägg och genomförande

Projektet har letts av RISE och Lindholmen Science Park. Projektet har tillämpat aktionsforskning med Volvo Car Group, Volvo Group, Zenseact, Veoneer och CEVT. Coronapandemin innebar att projektet förlängdes tre månader en nödvändighet för att genomföra aktiviteterna och nå målen då partners varit korttidspermitterade. Under projekttiden har flera personer växlats vilket medfört en dynamik, samtidigt har projektets mål nåtts, av vilket slutsatsen dras att denna växling utförts väl.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 18 maj 2021

Diarienummer 2018-02909