Platformsbaserad digital skohandel
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Institutionen för teknikens ekonomi och organisation |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets två deluppgifter var: (1) att praktiskt utveckla och testa en prototyp av digital produktutprovningsplattform för sko-till-fot-matchning, och (2) att utvärdera effekter på försörjningskedjor och affärsmodeller som baseras på digital produktutprovning. En prototyp togs fram och testades i flera butiker. Fyra effektstudier tillsammans med handelsföretag genomfördes. Här påvisades hur företags konkurrensförmåga, konsumenters köpbeteende och hållbarhetsaspekter kan påverkas.
Långsiktiga effekter som förväntas
Erfarenheter från den praktiska protypen är ett viktigt resultat. Lösningen fungerade i dagligt bruk i en butik, men det konkluderades att det krävdes dyra och komplicerande anpassningar för att utveckla konceptet till e-handel. Forskningsstudierna visade hur orderbeteenden vid passformsosäkerhet, samt hur processer och returkostnader vid e-handel påverkas vid digital utprovning. De visade också hur digital utprovning kan påverka företags sätt att konkurrera i försörjningskedjan.
Upplägg och genomförande
Projektet innehöll tre arbetspaket. AP1 utvecklade en prototyp med 3D-scannrar, kund- och produktdatabas, och identifierade behov av ytterligare anpassning och kalibrering. I AP2 genomfördes tester av systemet vid en återförsäljare och i en pilotstudie vid ytterligare en återsförsäljare. I AP3 utvärderades de praktiska testerna. Analyser av transaktionsdata från två olika e-handelsföretag genomfördes också. Kvalitativa analyser av företag som använder någon form av digital utprovning visade sätt att stärka konkurrensförmågan med digital utprovning.