Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Planeringsprojekt: Krav och driftsmöjligheter för nedlagd befintlig järnväg

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Linköpings Universitet - Interaktiva och kognitiva system (HCS)
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid juni 2024 - december 2024
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden

Syfte och mål

Syftet med planeringsprojektet är att utveckla projektidén utifrån nuvarande status i FUTURE samt identifierade svenska innovationsmöjligheter, utvidga ett befintligt konsortium med ytterligare ett par relevanta samarbetspartners och formulera en ansökan till HORIZON-ER-JU-2024- 02 Flagship Project 6: FUTURE - Delivering innovative rail services to revitalise capillary lines and regional rail services- second wave 2024.

Förväntade effekter och resultat

FUTURE är i linje med InfraSwedens uppgift att stödja hållbar utveckling av transportinfrastruktursystemet. Arbetet innebär förnyelse och utveckling av infrastruktur. Ansökan som projektet skapar är av hög relevans för EU-rail. Med hjälp av planeringsprojektet kan vi engagera ytterligare parter, utveckla projektidén och färdigställa ansökan. Vi vill inrikta arbetet i FUTURE mot insatser och utveckling som är gynnsam för svensk infrastruktur. Kunskapen och de tekniska lösningarna som kan sedan appliceras på järnvägar i andra länder, vilket ökar svensk konkurrenskraft.

Planerat upplägg och genomförande

Följande aktiviteter ingår: Informationsutbyte med aktörer där liknande projekt har genomförts, Fastställande av konsortiet inför ny ansökan, planeringsmöten med konsortietsamt konkret ansökningsarbete. Medverkar gör Linköpings universitet (LiU), VTI och Norges Tekniska och Naturvetenskapliga Universitet (NTNU).

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 augusti 2024

Diarienummer 2024-00882