Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Planeringsprojekt: Krav och driftsmöjligheter för nedlagd befintlig järnväg

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Linköpings Universitet - Interaktiva och kognitiva system (HCS)
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid juni 2024 - december 2024
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden

Viktiga resultat som projektet gav

Målen uppfylldes. Vi har nätverkat och tillsammans tagit fram ett förslag på fortsättning till EU-rail och projektet FUTURE. Denna inkluderar både tekniska aspekter och human factors. En videolösning med låg latencey kommer testas. En förbättrad metodologi för att mäta latency kommer utvecklas och integreras. Ett annat viktigt steg är att installera videosystemet i ett verkligt fullstort lok för att utvärdera prestandan i verklig miljö under en längre tid.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet var en viktigt pusselbit för att planera och ansöka om fortsatta medel i EU rail. De långsiktiga effekterna blir ökad forskning och utveckling inom fjärrstyrning av järnväg i Sverige.

Upplägg och genomförande

Vi har haft några teamsmöten med bland annat DLR och SNCF. Vi har också nätverkat på konferens i Nice. Vi har haft planering och diskussion av internationellt exjobb med studenter i Frankrike och Italien. Vi har haft möten med NTNU: Diskuterat fram det här förslaget till våg 2 och planerat vårens fältstudie. Också möten med Malcolm Lundgren på Trafikverket: Diskuterat ansökan till våg 2, omfattning och upplägg. Möten med Green Cargo, diskuterat samarbete och finansieringsmöjligheter.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 30 januari 2025

Diarienummer 2024-00882