Pilotprojekt för utveckling av leveransformat och finansieringsmodeller för AI-kurser på mastersnivå
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Rektors kansli |
Bidrag från Vinnova | 4 974 419 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - april 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet har varit att ta fram korta kurser som tillfredsställer yrkesverksammas kunskapsbehov inom AI-området, samt möter deras behov av balans mellan arbete och fritid. Tre kurser har utvecklats och getts för totalt 239 deltagare. Kurserna är på grundnivå, i enlighet med det identifierade behovet, och har det övergripande formatet med inspelat material, som ger stor tillgänglighet för yrkesverksamma, varvat med online-träffar, för att ge möjlighet till god lärarinteraktion som kan stödja lärandet samt erfarenhetsutbyte med andra deltagare. Kurserna har fått positiva omdömen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utbildningsformatet för de kurser som har utvecklats i projektet kompletterar redan existerande format och har därmed bidragit till en utveckling av området livslångt lärande på Chalmers. Pandemin har bidragit till en utveckling av distansformatet. Projektet har bidragit till lärdomar om processen för framtagandet av kurser där samverkan mellan lärosäte och behovsägare är en viktig komponent för utveckling av relevanta och tillgängliga kurser. Utvärderingen visar exempel från deltagare där kunskap från kurserna har kunnat omsättas i praktiken på arbetsplatsen.
Upplägg och genomförande
Samverkan mellan behovsägare, i form av privat och offentlig sektor, och ämneskunnig fakultet har varit avgörande för att kunna utveckla kurser med relevant innehåll och tillgängligt format för yrkesverksamma. En uppföljande intervju med deltagare ca tre månader efter kursavslut har kunnat ge exempel på deltagarnas möjlighet att implementera kursinnehåll i sitt arbete. Deltagarna har sökt kurserna i mycket stor utsträckning på eget bevåg och inte på uppdrag av sina arbetsgivare. Tillgängligheten har underlättats av att kurserna varit korta, kostnadsfria och getts på distans.