PAUS: Personrörlighet för akademin med utbildningsfokus och studentmedverkan
Diarienummer | |
Koordinator | Södertörns högskola - Högskoleledningen |
Bidrag från Vinnova | 7 138 301 kronor |
Projektets löptid | januari 2018 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Universitets och högskolors strategiska utveckling av samverkan |
Ansökningsomgång | Utveckling av lärosätenas samverkanskapacitet - Fullständig ansökan |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att dokumentera och sprida erfarenheter samt möjliggöra erfarenhetsutbyte och lärande bortom lärosätesgränser kring framför allt utbildningsrelaterad personrörlighet från akademin till externa organisationer i andra sektorer, med studentmedverkan. De 76 forskare och lärare som deltagit i projektet har bidragit med erfarenheter som bland annat samlats i en blogg för spridning och inspiration och har också resulterat i en handbok som kan underlätta för lärosäten som vill driva personrörlighetsprogram och för forskare/lärare som vill göra utbyten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets resultat har lett till utveckling av den organisatoriska förmågan hos lärosäten för att åstadkomma fler och bättre utbyten vilket bidrar till en högre kvalitet och relevans i forskning och utbildning både nu och på sikt. De erfarenheter som inkommit från deltagarna, visar på en utvecklad samverkan och långsiktiga positiva effekter vad gäller utbildning och forskning. Med relativt små medel bidrar personrörlighetsutbyten stort till utveckling av både individer och organisationer. Stöd från lärosätesledningar är fortsatt avgörande för strategiska satsningar.
Upplägg och genomförande
De 76 deltagarna har tillbringat 20% av sin tid i 6 mån hos mottagande organisation. Resultat och erfarenheter har samlats in genom enkäter, fokusgruppsamtal och bloggtexter samt genom workshops. Resultatinsamling och utvärdering av projektets genomförande har skett löpande där upplägget med två separata utbytesomgångar under projekttiden har skapat möjlighet att utvärdera den första omgången och göra nödvändiga justeringar inför andra omgången. Lärande och erfarenhetsutbyte mellan deltagarna har varit centralt genom hela projektet.