Passagerarsäkerhet i bil - till nästa nivå
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - Avd 91400, Bilsäkerhetscentrum |
Bidrag från Vinnova | 10 364 750 kronor |
Projektets löptid | november 2020 - juni 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Med målet att förbättra krocksäkerhetsskyddet för alla utifrån deras behov och i en variation av sittställningar, -positioner och -konfigurationer var syftet att skapa kunskap och utveckla verktyg och metoder med fokus på interaktion med bilbältet för bilpassagerare från 4 år. Projektet har bidragit till utveckling av fordonssäkerhetssystem genom att möjliggöra mer robusta system, som inkluderar en större variation av passagerare och situationer, samt genom data för adaptiva system i fordon med hög grad av automatisering som är utrustade med interiöra och exteriöra sensorer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har levererat data, verktyg och metoder för skyddssystemsutveckling i framtida bilar. Resultaten inkluderar ökad kunskap om passagerares sittställningar, bältespositioner, rörelser, komfortupplevelser och attityder, för att användas som input till utvecklingen av skyddssystem. Från att idag endast inkludera en begränsad del av befolkningen i standardiserade krockprov, har projektet utvecklat en metod för att skala SAFER HBM till att representera kvinnor och män i ett brett spektrum av storlekar, vilket möjliggör ökad robusthet och jämlikhet i krockbedömning.
Upplägg och genomförande
En mångfald av studier ingick, såsom studier med en mängd olika passagerare sittande i bilar, utveckling och användning av humanmodeller av olika storlekar i virtuella krocksimuleringar, samt en aktiv dialog med pågående internationell forskning. Multi-disciplinära samarbete och mångsidiga studier har möjliggjort framtagning av ny kunskap samt utveckling av verktyg för krocksäkerhetsutveckling som gynnar och representerar både kvinnor och män, inklusive ökad förståelse av påverkande faktorer för variationer av sittställning och bältespositioner för barn och vuxna.