Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Passagerarsäkerhet i bil - till nästa nivå

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - Avd 91400, Bilsäkerhetscentrum
Bidrag från Vinnova 10 364 750 kronor
Projektets löptid november 2020 - juni 2024
Status Pågående
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020

Viktiga resultat som projektet gav

Med målet att förbättra krocksäkerhetsskyddet för alla utifrån deras behov och i en variation av sittställningar, -positioner och -konfigurationer var syftet att skapa kunskap och utveckla verktyg och metoder med fokus på interaktion med bilbältet för bilpassagerare från 4 år. Projektet har bidragit till utveckling av fordonssäkerhetssystem genom att möjliggöra mer robusta system, som inkluderar en större variation av passagerare och situationer, samt genom data för adaptiva system i fordon med hög grad av automatisering som är utrustade med interiöra och exteriöra sensorer.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har levererat data, verktyg och metoder för skyddssystemsutveckling i framtida bilar. Resultaten inkluderar ökad kunskap om passagerares sittställningar, bältespositioner, rörelser, komfortupplevelser och attityder, för att användas som input till utvecklingen av skyddssystem. Från att idag endast inkludera en begränsad del av befolkningen i standardiserade krockprov, har projektet utvecklat en metod för att skala SAFER HBM till att representera kvinnor och män i ett brett spektrum av storlekar, vilket möjliggör ökad robusthet och jämlikhet i krockbedömning.

Upplägg och genomförande

En mångfald av studier ingick, såsom studier med en mängd olika passagerare sittande i bilar, utveckling och användning av humanmodeller av olika storlekar i virtuella krocksimuleringar, samt en aktiv dialog med pågående internationell forskning. Multi-disciplinära samarbete och mångsidiga studier har möjliggjort framtagning av ny kunskap samt utveckling av verktyg för krocksäkerhetsutveckling som gynnar och representerar både kvinnor och män, inklusive ökad förståelse av påverkande faktorer för variationer av sittställning och bältespositioner för barn och vuxna.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 september 2024

Diarienummer 2020-02943