Partikelförorening i batteri- och elfordonssystem: från säkerhet till hållbarhet
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - augusti 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - Hösten 2023 |
Slutrapport | 2023-02635engelska.pdf(pdf, 386 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att identifiera skillnader i teknisk renhet mellan fordon med förbränningsmotorer och elbilar. Fokus låg på att upptäcka skadliga partiklar som orsakar tidiga fel i elbilar, identifiera kunskapsluckor och utveckla bättre metoder för partikel extraktion och analyser.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det huvudsakliga resultatet av detta projekt är ett omfattande dokument i form av en litteraturöversikt som utforskar aspekter av teknisk renhet i elfordon. Dokumentet kan användas som grund för större offentligt finansierade forskningsprojekt eller internt av projektets partner för att utveckla bättre rutiner och processer för tillverkning av hållbara och långlivade komponenter och system.
Upplägg och genomförande
Projektet syftade först till att utforska metoder för partikelextraktion för att analysera teknisk renhet i elfordon. Det blev dock klart att det fanns en betydande kunskapslucka kring partiklars effekter och skademekanismer under elektriska förhållanden. Fokuset skiftade därför till att fylla dessa luckor innan metoder för teknisk renhet undersöktes. Med stöd från projekt partnerna, som blev allt mer intresserade av hur elektricitet påverkar skademekanismer, skapades en omfattande rapport, vilket ledde till planer för större projekt med fokus på experimentella analyser.