På väg mot ett klimatneutralt långväga resande 2045 - teknik, resmönster, höghöjdseffekter
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik |
Bidrag från Vinnova | 6 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - november 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart samhälle |
Ansökningsomgång | Innovationer för en klimatneutral framtid |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har varit att utforska möjligheter att minska flygets klimatpåverkan. Detta innefattar dels alternativ till flygresande såsom nattåg och höghastighetståg, dels möjligheter att minska påverkan för flygresor genom alternativa bränslen och olika åtgärder för att minska höghöjdspåverkan. Ett övergripande systemperspektiv på hur långväga resande kan utvecklas i linje med klimatmålen har tagits i en scenariostudie. Även analys av styrmedel för att minska inte minst höghöjdseffekterna ingår i projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
En ”stated preference” studie indikerar att nya moderna direktgående nattåg skulle kunna ersätta upp till 20-30% av flyg till Centraleuropa. En annan delstudie visar på relativt goda möjligheter att minska flygets höghöjdseffekter, och en viktig åtgärd som identifierats är att styra användningen av alternativa bränslen till flighter där risken för kondensstrimmor är hög. Vår scenariostudie visar att flygresandet skulle behöva ungefär halveras för att vara i linje med en global uppvärmning om max 1,75 grader. Resultat har spridits genom över 30 presentationer. och inslag i media.
Upplägg och genomförande
Till projektet har en referensgrupp varit knuten med bland andra representanter från flyg- och järnvägssektorn. Denna har bidragit med källor och bakgrundsdata till olika delprojekt samt gett värdefulla synpunkter på utkast till publikationer. I projektet har använts olika metoder, såsom ”stated preference” studier, scenariostudier, styrmedelsanalys och ett livscykelperspektiv.