Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

På väg mot ett klimatneutralt långväga resande 2045 - teknik, resmönster, höghöjdseffekter

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik
Bidrag från Vinnova 6 500 000 kronor
Projektets löptid november 2019 - november 2023
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för ett hållbart samhälle
Ansökningsomgång Innovationer för en klimatneutral framtid

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet har varit att utforska möjligheter att minska flygets klimatpåverkan. Detta innefattar dels alternativ till flygresande såsom nattåg och höghastighetståg, dels möjligheter att minska påverkan för flygresor genom alternativa bränslen och olika åtgärder för att minska höghöjdspåverkan. Ett övergripande systemperspektiv på hur långväga resande kan utvecklas i linje med klimatmålen har tagits i en scenariostudie. Även analys av styrmedel för att minska inte minst höghöjdseffekterna ingår i projektet.

Långsiktiga effekter som förväntas

En ”stated preference” studie indikerar att nya moderna direktgående nattåg skulle kunna ersätta upp till 20-30% av flyg till Centraleuropa. En annan delstudie visar på relativt goda möjligheter att minska flygets höghöjdseffekter, och en viktig åtgärd som identifierats är att styra användningen av alternativa bränslen till flighter där risken för kondensstrimmor är hög. Vår scenariostudie visar att flygresandet skulle behöva ungefär halveras för att vara i linje med en global uppvärmning om max 1,75 grader. Resultat har spridits genom över 30 presentationer. och inslag i media.

Upplägg och genomförande

Till projektet har en referensgrupp varit knuten med bland andra representanter från flyg- och järnvägssektorn. Denna har bidragit med källor och bakgrundsdata till olika delprojekt samt gett värdefulla synpunkter på utkast till publikationer. I projektet har använts olika metoder, såsom ”stated preference” studier, scenariostudier, styrmedelsanalys och ett livscykelperspektiv.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 december 2023

Diarienummer 2019-03233