Övergång till elektromobilitet och autonomi i entreprenadmaskiner med hjälp av digitala tvillingar
Diarienummer | |
Koordinator | Blekinge tekniska högskola - Institutionen för Maskinteknik |
Bidrag från Vinnova | 467 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2021 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | SIP Swedish Mining Innovation -Strategiska innovationsprogrammet för Gruv och Metallutvinning |
Ansökningsomgång | Hållbarhets-, miljö- och klimatutmaningarna inom gruv- och metallindustrin |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet demonstrerade förmågan att skapa en digital tvilling av en gruva genom att kombinera simulering av energiförbrukning och prestanda för enskilda elektriska fordon med specifika produktivitetskrav och topografisk konfiguration av en gruva. Detta möjliggör att utvärdera den ekonomiska och miljömässiga påverkan övergången till elektromobilitet kan få inom gruvindustri, samt stöder kravdefinitionen för elfordon.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av projektet stödjer ingenjörerna som utvecklar elektriska maskiner att snabbt förutse de ekonomiska och miljömässiga effekterna av de nya maskinerna på en vald gruva. Resultaten förväntas minska utvecklingstiden och tiden för att marknadsintroducera elektriska och autonoma fordon i gruvindustrin, samtidigt som man minskar miljöpåverkan och levererar en säkrare arbetsplats genom att flytta arbetare från riskfyllda miljöer.
Upplägg och genomförande
Projektet omfattade simuleringar av elektriska dumper baserat både på verkliga data från partnerföretaget och på ett fiktivt scenario (för att undvika immateriella rättigheter under publicering). Sådana simuleringar kopplades till DES av en övergripande gruvsite (inkl. Import av topografisk information från onlinedatabaser). Integrationen möjliggjorde simulering av effekterna av olika designändringar på produktivitet, kostnad, energiförbrukning och utsläpp.