Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Osäkerhetsmedveten och säkerhetsförstärkt hantering av CAV:er för säkrare blandad trafik

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Inst f Arkitektur & samhällsbyggnadsteknik
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid augusti 2024 - april 2025
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2024

Syfte och mål

Säkerhet för uppkopplade och autonoma fordon (CAV:er) i blandade trafikmiljöer (CAV:er och fordon som framförs av människor (HDV:er)), kräver en avancerad ansats som tar hänsyn till de mångfacetterade osäkerheter som är inneboende i verkliga trafikscenarier. Att utforma operativa ontrollmekanismer som kan upptäcka och motverka säkerhetsproblem är avgörande för att säkerställa säkerheten hos CAV:er i blandtrafikmiljöer. Detta projekt avser att förbättra den säkra driften av CAV:er i verkliga och komplexa trafikmiljöer.

Förväntade effekter och resultat

Detektering och kvantifiering av osäkerhet i blandade trafikscenarier. Detta mål syftar till att utveckla avancerade modeller för perception och kvantifiering som kan förutsäga och kvantifiera osäkerheter som kan resultera i säkerhetsproblem för CAV:er. Säkerhetsförstärkt och osäkerhetsmedveten operativ kontroll av CAV:er i blandade trafikmiljöer. Detta mål syftar till att utveckla adaptiva och robusta metodologier för operativ kontroll av CAV:er i blandad trafik baserat på uppfattad/förutsedd osäkerhet .

Planerat upplägg och genomförande

Bayesianska probabilistiska modeller med Monte Carlo-simulering kommer att användas för att kvantifiera osäkerhet baserat på data från flera sensorer med hjälp av Kalman-filtrering och semantisk datafusion. Multi-agent förstärkningsinlärning och modellförutsägande kontroll för avancerad osäkerhetsmedveten och kooperativ kontroll, så att CAV kan reagera på osäkerhet i blandad trafik och samarbeta effektivt med varandra. Dessa algoritmer bör fokusera på att säkerställa säker driftkontroll av CAV

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 september 2024

Diarienummer 2024-00810