Optimal design av flygplan genom energihantering
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 4 212 702 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - juni 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att utveckla metoder och förstå hur man skapar energieffektiva flygande plattformar. Tekniken omfattar både hur en effektiv systemarkitektur skapas genom att balansera valet av energislag och behov beroende på den operativa nyttan, och hur effekt genereras, distribueras och nyttjas under uppdraget på ett effektivt sätt. Målet är att förstå nyttan med att ta hänsyn till energihantering i tidig designfas genom konkreta modellerings- och simuleringsexempel, samt genom testning i den rigg, Iron Bird, som står på Linköpings universitet.
Förväntade effekter och resultat
Sett till försvarsindustrin finns en trend med ständigt ökat behov av tillgänglig effekt för både sensorer och effektorer. Då blir det viktigt att kunna hantera stora mängder effekt för att minska värmeutveckling, minska vikt, ökad motståndskraft samt maximera operativa nyttan. Både framtida vapensystem och existerande kan dra nytta av tekniken till olika grad. För civila applikationer finns potentiella vinster genom minskad bränsleförbrukning och ökad säkerhet. Projektet adresserar flera viktiga frågeställningar för ökad förståelse för tekniken och utveckling av metoder.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är ett samarbete mellan Saab Aeronautics och Linköpings universitet. I huvudsak finansieras en doktorand men även seniora forskare ingår för att bygga upp kompetens inom området. En tydlig koppling till Saab och behovet från olika plattformar fås genom gränsgångare, där dessa även har uppgiften att föra in kunskap till industrin. Ett modellbaserat arbetssätt kommer användas för att utveckla nya metoder att adressera energihantering i tidig konceptfas. Detta varvas med experimentell verksamhet i den testrigg som utvecklats i tidigare projekt.