Önskade arbetsvalsegenskaper för maximal prestanda vid varmvalsning av plåt (DEMROLL)
Diarienummer | |
Koordinator | SWERIM AB - Swerim AB, Kista |
Bidrag från Vinnova | 2 100 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Ansökningsomgång | Metalliska material: Programövergripande utlysning 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målsättningen med projektet var att utveckla valsar som är mer motståndskraftiga mot sprickor och även förbättra egenskaper som slitstyrka, i syfte att underlätta eller möjliggör fortsatt utveckling av kylda stål till transportindustri, entreprenadmaskiner, kranar och konstruktioner. Prestanda för plåtvalsar har studerats med både labbmässiga metoder och industriförsök. Verksförsök visar att HSS-valsar (snabbstål) kan användas i längre tider än vad som normalt används för HCI (högkromsvalsar). Detta möjliggör längre valskampanjer i stålverket och därmed ökad produktivitet, men även förbättrat materialanvändande av valsar. Som del av projektet har ett nytt snabbstålskoncept HSS för 54 ton plåtvals producerats av Åkers, samt testats i produktion hos SSAB Special Steels i Oxelösund.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har möjliggjort en ny produktionsrutt för HSS-valsar. Dessa valsmaterial kräver specifika värmebehandlingar för att ge optimal struktur. Anpassade legeringskoncept har testats i labbskala i syfte att förskjuta oönskade fasomvandlingar mot längre tider. Med stöd av dilatometri har projektet demonstrerat hur oönskade fasomvandlingar kan förskjutas mot längre tider och därmed möjliggöra produktion i existerande industrianläggningar. En fullstor vals tillverkades hos Åkers, med optimerade värmebehandlingar, och testades i produktion hos SSAB Special Steels.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts enligt förväntan, att gå från legeringsdesign med input från existerande produktionsanläggning, till småskalig materialprovning med dilatometri med prover runt 200g, till fullstor vals på 54 ton. I brist på övrig litteratur, karakteriserades existerade valsmaterial för att identifiera skademekanismer, vilket användes som input till mikro-FEM beräkningar för skadepropagering. Valsen tillverkades som prototyp, optimerades, och testades i produktion. Projektet förlängdes för att hinna testa valsen i produktion.