Online-plattform med AI-stöd för juridisk rådgivning
Diarienummer | |
Koordinator | GreenCounsel AB |
Bidrag från Vinnova | 1 957 065 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Det vinnovafinansierade projektet Online-plattform för juridisk rådgivning med AI-stöd har syftat till att undersöka möjligheterna att integrera mänsklig rådgivning online med automatisk rådgivning online med stöd av AI på flera språk och att utveckla en applikation som möjliggör just detta i form av en chatbot.
Långsiktiga effekter som förväntas
Chatboten har potentialen att öka tillgängligheten för kunder till högkvalitativ rådgivning online till ett rimligt pris samt öka juristers möjlighet att arbeta som kvalificerade juridiska rådgivare på frilansbasis och att arbeta var och när de önskar. Juristen lägger minimalt med tid på administration och kunden behöver därmed inte betala för tid som läggs på mindre kvalificerat arbete.
Upplägg och genomförande
I projektet har olika modeller för AI-stödet testats, med stöd av bl.a. IBM Watson och Google Tensorflow, och experiment har även genomförts med olika lösningar för flerspråkighet. En metod för att snabbt kunna träna upp en chatbot som kan besvara enklare frågor har också tagits fram och implementerats så att en flerspråkig chatbot kan tränas upp på några timmar att besvara enklare frågor inom valfritt rättsområde. I chatboten kan även arbetsflöden för att genomföra enklare juridiska ärenden påbörjas, liksom att boka onlinemöten med en jurist.