Omvärldsarenan (OMAR)
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Skövde - Rektors stab |
Bidrag från Vinnova | 7 914 328 kronor |
Projektets löptid | mars 2018 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Universitets och högskolors strategiska utveckling av samverkan |
Ansökningsomgång | Utveckling av lärosätenas samverkanskapacitet - Fullständig ansökan |
Viktiga resultat som projektet gav
Det övergripande syftet med projektet var att utifrån ett omvärldsfokus utveckla kunskapen om omvärldens roll och framgångsfaktorer för samverkansarenor. Den kunskap och erfarenhet som erhållits i OMAR har omvandlats till konkreta omvärldsrelaterade framgångsfaktorer för arenor och kompletterats med ”best practice”. OMAR har också skapat en ökad kunskap om hur samverkansarenor kan följa upp och utvärdera måluppfyllnad och effekter för såväl externa intressenter som för lärosätet.
Långsiktiga effekter som förväntas
OMAR-projektet har gett möjlighet till idéutbyte och belyst respektive samverkansarenas drivkrafter, innehåll och utformning. Det har gett de medverkande lärosätena en inblick i varandras samverkansarenor och gett bekräftelse på det egna arbetet, synliggjort utvecklingsmöjligheter och bidragit till värdefulla lärdomar om samverkan med externa parter. I tillägg har en rapport skrivits med de identifierade framgångsfaktorerna, och hur dessa applicerats på respektive arena.
Upplägg och genomförande
Representanter från lärosätena träffades vid 14 tillfällen varav 8 fysiska träffar och 6 digitala. Våren 2020 övergick träffarna på grund av pandemin till att bli digitala. Vid de fysiska mötena hann följande lärosäten besökas: SLU Alnarp, Högskolan Kristianstad, Jönköping University och Högskolan Borås. Vid besöken presenterades lärosätets samverkansarena-or. Möten har också skett med andra K3-projekt.