Omställning av svensk industri för inhemsk produktion av personlig medicinsk skyddsutrustning - Covid-19
Diarienummer | |
Koordinator | STIFTELSEN STOCKHOLMS SJUKHEM - STOCKHOLMS SJUKHEM |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har levererat på de mål som initialt sattes upp. Projektet har tagit fram behovsunderlag, specifikationer och design för ny godkänd skyddsutrustning for COVID-19. Projektet har även givit förslag till modeller och strategier för framtida beredskapsplan, beredskapslager och en ny inköpsprocess vid krissituation. En av industriparterna i projektet har haft möjlighet att ställa om och fortsätta sin verksamhet utan att behöva varsla sin personal under COVID-19 pandemin.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utöver de mätbara resultaten, som utveckling av prototyper, specifikationer och bruksanvisningar för desamma liksom utveckling, erhållet godkännande och tillverkning av 50 000 produkter som levererats till Region Skåne är vår bedömning att den analys som gjorts av processen kring inköp/distribution av skyddsutrustning under våren 2020 kombinerat med förslagen på framtida modeller för just dessa processer kan ha mycket god effekt på svensk beredskap för en framtida krissituation.
Upplägg och genomförande
En behovsanalys för skyddsutrustning har genomförts. Personal som arbetade med COVID-19 patienter deltog i 5 workshops för utveckling, test och verifiering. Test av prototyper, nya krav och färdig lösning. Vi valde att arbeta Agilt då behoven, kraven och regelverken har ändrats kontinuerligt. Vi var tvungna att anpassa oss efter bla ECDC och FHM rekommendationer samt AMV snabbspår för godkännande av skyddsutrustning. Intervjuer är genomförda med regioner, inköpsavdelningar, behovsägarna i vården samt med industrin för design av en inhemsk beredskapside och en inköpsprocess.