Ökad innovationsförmåga över organisationsgränser i hälso- och sjukvård
Diarienummer | |
Koordinator | VÄSTRA GÖTALANDS LÄNS LANDSTING - FOLKTANDVÅRD ADMINISTRATION |
Bidrag från Vinnova | 1 228 500 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - augusti 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsledning och organisering – nyttiggörande av kunskap för ökad innovationsförmåga |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet har varit att utveckla ett erbjudande i form av förmågehöjande stödinsatser i innovation över organisationsgränser. Projektets fyra resultatmål har uppfyllts: Praktikerna har goda kunskaper om metoder, modeller och verktyg. Cheferna har goda kunskaper om projektformer, ledningsmetoder och bemanning. Praktikerna och cheferna har goda kunskaper om processer, arbetsformer och förhållningssätt. Organisationerna har dokumenterat och testat processer, projektformer och metodik för designdriven innovation över organisationsgränser.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det nya med projektet var dess fokus på innovationsarbete över organisationsgränser och aktiv involvering av chefer där utfallet har överträffat förväntningarna. Tre främjande faktorer i gränsöverskridande innovation har blivit synliga: Service design-metodiken och kundbehovsinsikterna förenar grupperna. Dessa faktorer känner inga organisationsgränser som därmed tonas ner eller helt elimineras när grupperna arbetat tillsammans i sina tillämpningsprojekt. Tredje faktorn är chefernas samarbete som utgjort förebild för grupperna.
Upplägg och genomförande
Utbildningsdelen har bestått av heldagsträffar med föreläsningar och övningar. Däremellan egna övningar. Tillämpningsdelen har bestått av arbete i verkliga innovationsprojekt under handledning, samt heldagsträffar i storgrupp. Upplägget med tillämpning i verkliga projekt under direkthandledning har varit lyckad. En insikt är att omgivningens förväntningar på tempo och resultat behöver balanseras med huvudsyftet som är förmågehöjning och lärande. Den aktiva involveringen av chefer har ökat utbytet, både i förmågehöjningen och samarbetet över organisationsgränser.