Öka infrastrukturen för cirkulär transport genom avancerad brohantering
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f samhällsbygg & naturresurser |
Bidrag från Vinnova | 2 400 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - maj 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | SIP InfraSweden: Ökad cirkularitet för transportinfrastrukturen, utlysning 2 |
Syfte och mål
Sverige har 30000 broar, många är gamla och kräver smartare förvaltning för säkerhet och en hållbar utveckling av landet. Projektet ska utveckla ett Bridge Management System (BMS) för prediktivt underhåll och livscykelhantering av dessa broar. BMS ska integrera data från sensorer samt prestanda- och cirkulära indikatorer för optimerad resursanvändning, förlängd livslängd och minskad miljöpåverkan. BMS är en skalbar och datadriven lösning, och i linje med Sveriges mål för cirkuläritet och klimat.
Förväntade effekter och resultat
Det förväntade resultatet är en prototyp av BMS.De förväntade effekterna är: -Minskade kostnader och minskad miljöpåverkan kopplad till broersättningar. -Minskning av Trafikverkets underhållsskuld tack vare förbättrad brotillförlitlighet. -Ökad kunskap och medvetenhet bland intressenter om möjligheten att bevara värdefulla resurser genom att förlänga broarnas livslängd. -Förbättrad säkerhet och tillförlitlighet i broinfrastrukturen, vilket säkerställer oavbruten mobilitet och effektiv transport.
Planerat upplägg och genomförande
WP1 fokuserar på projektledning och spridning av projektresultat. WP2 levererar digitala lösningar med dataintegrations i BMS. WP3 fokusera på att implementera nyckelprestandaindikatorer (KPI). WP4 fokuserar på livscykel- och kostnadsanalyser (LCA och LCCA). WP5 ansvarar för att implementera cirkulära och hållbara principer, i linje med analyserna från WP4. WP6 genomför fälttester för att utvärdera projektresultat och samla in feedback från Trafikverket, som är problemägare i projektet.