Nya metoder för utveckling av innovativa produktkoncept i tidiga faser
Diarienummer | |
Koordinator | STIFTELSEN IMIT |
Bidrag från Vinnova | 3 519 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2014 - mars 2017 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att identifiera, testa och implementera produktutvecklingsmetoder som ligger i den absoluta framkanten för ide- och konceptutveckling i de tidiga produktutvecklingsfaserna. Detta syfte har uppfyllts genom både praktiska och teoretiska bidrag.
Långsiktiga effekter som förväntas
Syftet har uppfyllts genom författandet av totalt sju peer-review artiklar (publicerade eller under granskning) samt genom ett nytt verktyg för innovativ ide- och konceptutveckling som tar utgångspunkten i företagsspecifika problem. Utöver detta har projektet resulterat i företagsspecifika förbättringar i respektive medverkande företag.
Upplägg och genomförande
Projektet bygger på ett omfattande empiriskt arbete i form av totalt 49 intervjuer, 16 workshops på medverkande företag, och 2 större workshops mot en bredare publik. Projektet har även genomfört en större enkätstudie med ca 150 svarande företag, samt analys av forsknings- och populärvetenskaplig litteratur för att identifiera metoder och tekniker för innovativ ide- och konceptutveckling.