Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ny produkt för effektivare viktkontroll och matberedning

Diarienummer
Koordinator HapPynova AB - Hap Pynova AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid april 2019 - oktober 2019
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Startups steg 1 våren 2019

Viktiga resultat som projektet gav

Målet för projektet var att utveckla en prototyp till en produktidé vi hade, som ska hjälpa användaren till effektivare viktkontroll och matberedning. Syftet med projektet var att genom framtagningen av en ny produkt bidra till nya lösningar för viktkontroll och förenklad matlagning och dosering. Såväl syfte som mål har uppfyllts. Vi har via research, djupintervjuer med kunder, samt ett antal designiterationer, tagit fram en prototyp till en unik produkt som just hjälper användaren till effektivare viktkontroll och matberedning genom flera smarta funktioner.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultatet och förväntad effekt kan delas upp i: Omvärldsresearch/benchmark. Visar att ingen produkt av det här slaget finns. Produkter med enskilda funktioner finns men ingen med den kombination av funktioner vi har. Djupintervjuer med konsumenter och vårdpersonal inom obesitasvård. Visar på efterfrågan och betalningsvilja. T ex snittscore 8 av 10 i sannolikhet att använda produkten. Prototyparbete. Visar att en produkt med de funktioner vi itererat fram går att utveckla. IP-möjligheter. Bedömning från patentjurist visar på flera möjligheter till patent och mönsterskydd.

Upplägg och genomförande

Intervjuerna begränsades till 20 (med sekretessavtal) på inrådan av patentbyrån för att inte omöjliggöra framtida patentansökningar. Olika kundkategorier intervjuades. Inga skillnader sågs gällande t ex betalnings- och köpvilja. Genomförandet i en iterativ process har fungerat bra där vi klämt och känt på mockups och prototyper, testat funktioner och även hittat fram till ytterligare två produkter efterfrågade av kund. Iterationerna mellan kundintervjuer och IP-undersökning fungerade också bra och möjliggjorde preliminära slutsatser om relevanta skyddsmöjligheter.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 mars 2019

Diarienummer 2019-00681