Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

NuMo II - nudging för mobilitet

Diarienummer
Koordinator Trivector Traffic AB
Bidrag från Vinnova 1 485 588 kronor
Projektets löptid augusti 2022 - juni 2024
Status Avslutat
Utlysning Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet
Ansökningsomgång Förändrade resvanor steg 2 våren 2022

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet syftar till att testa målgruppsanpassade nudgingmetoder för att öka användningen av bilpool. Insikter från förstudien till projektet visade att nudging har en potential till att öka användningen av bilpool i flerbostadshus i kombination med andra attitydpåverkande insatser. Målet har varit att i full skala testa och utvärdera fyra paket med nudging och information i minst fyra fastigheter som har en befintlig bilpoolstjänst. Målet har nåtts i och med att nudgar och ekonomiska incitament har testats i fem fastigheter vilket har lett till ny kunskap och lärdomar.

Långsiktiga effekter som förväntas

Antalet registrerade användare eller bokningar har ökat marginellt på grund av interventionerna, varken genom nudgarna eller de ekonomiska incitamenten. Informationsträffar och personlig kontakt har upplevts mer positivt av de boende än digitala informationsinsatser. Lärdomar är att insatser ska genomföras från inflytt och kontinuerligt med jämna mellanrum, nudgar, budskap och kommunikationsformer bör varieras, dialog med styrelse är mycket viktig, närvaro på plats är en nyckelfaktor, samt att goda fysiska förutsättningar är nödvändiga.

Upplägg och genomförande

Inledningsvis genomfördes intervjuer och enkäter till de boende i respektive fastighet för att förstå deras resvanor, skäl till färdmedelsval och vad som kan få dem att använda bilpool i större utsträckning. Utifrån resultaten testades 2 nudgar i 2 fastigheter och ett ekonomiskt incitament i 1 fastighet i omgång 1. Nudgarna följdes upp genom enkäter, intervjuer och användarstatistik. Därefter vidareutvecklades nudgarna och anpassades till respektive fastighet för omgång 2. 4 paket testades i 5 fastigheter. Resultatet analyserades genom enkäter och användarstatistik.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 september 2024

Diarienummer 2022-01302