Njus skapar möjligheter för lokal journalistik på mindre orter
Diarienummer | |
Koordinator | Njus Media AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2017 - maj 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups fas 1 våren 2017 |
Viktiga resultat som projektet gav
Njus nådde målen med proof-of-concept och såddfinansiering tack vare finansieringen från Vinnova. Sajten www.njus.me är lanserad och vi har tusentals besökare varje dag. Vi har fått ett 10-tal frivilliga ambassadörer som sprider varumärket på mindre orter och som är med och fyller på med lokala nyheter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Med plattformen kan vi nu erbjuda lokala, nationella och internationella nyheter på alla orter i hela landet, oavsett storlek. Genom att erbjuda riktigt lokala nyheter på orter där det normalt saknas eller är av regional kvalitet gör att människor känner sig uppdaterade och lyssnade på. I användarintervjuer har vi bara fått lovord kring tjänsten.
Upplägg och genomförande
Vi har arbetat med läsaren och journalisten i centrum och testat oss fram med olika lösningar. Bland annat vill vissa läsare ha lokal reklam som vi testar just nu. Det som inte tas emot bra av användaren tas bort ur tjänsten direkt. Vi jobbar med Service Experience Design (SxD) som innebär att vi ser på användarens hela resa i Njus, både innan de besöker/använder vår app till vad de gör efteråt. Vi samlar in deras tankar, känslor och mål i de olika momenten. Vår arbetsmodell skapar den innovationshöjd vi är beroende av för att lyckas i branschen.