Neurogame Platform
Diarienummer | |
Koordinator | INTERACTIVE INSTITUTE SWEDISH ICT AB - Interactive Institute, Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 476 000 kronor |
Projektets löptid | december 2014 - augusti 2015 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Viktiga resultat som projektet gav
rojektets övergripande mål var att att utveckla neurogames plattform och spel, med syfte att bli den ledande plattformen och verktygen for neurogames inom framtidens halsa och sjukvård, samt utbildning. I steg ett var målet att forma ett konsortium, genomföra en eventdriven designprocess som avslutas genom utveckling av en första prototyp. Detta har genomförts inom ramen för projektet och så tillvida kan målen för steg 1 anses vara uppnådda.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets utfall består av identifieringen av ett särskilt fokusområde att arbeta vidare inom. Det handlade om att nyttja BCI för att samla data om och därigenom få bättre kunskap om gruppers olika processer och resultat. Det kan handla om att förstå och se processer relaterandes till stress, koncentration och fokus i olika situationer. En initial prototyp för gruppbaserad BCI utvecklades och testades. Utifrån detta initiala test kan vi se att det finns flera områden att ta arbetet vidare kring, men där många utmaningar av såväl teknisk, metodologisk som marknadskaraktär.
Upplägg och genomförande
Projektets upplägg bestod i att genom en eventdriven designprocess i ett antal steg (iterationer) inom konsortiet utveckla och bygga kunskap inom projektets område. En initial orienteringsfas efterföljdes av en konceptutvecklingsfas där ett antal workshopar genomfördes. Genom dessa identifierades det vidare fokus arbetet med neurogame platform tog. I en ytterligare workshop testades de allra första prototyper av ett koncept för gruppbaserad BCI och en analys genomfördes. Projektet har alltså följt den uppsatta projektplanen och genom detta avslutat steg 1.