NAV-butiken - Prototyp för en hållbar inköpsmiljö
Diarienummer | |
Koordinator | Sveriges Konsumenter |
Bidrag från Vinnova | 277 502 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - april 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Ett nytt recept för matsystemet - Katalyserande insatser för systeminnovation |
Ansökningsomgång | Ett nytt recept för matsystemet - Utvecklade prototyper för ett hållbart och hälsosamt matsystem |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att utmana och skapa en debatt inom dagligvaruhandeln om förändring av "kundvarvet" så att det blir lättare för konsumenter att välja hälsosam och hållbar mat. Detta har uppfyllts genom kartläggning av dagsläget, flera dialogmöten med de fyra största dagligvarukedjorna, genom publicitet och utformningen av en arkitektproducerad digital modell för hur NAV-butiken (som kallats "Kära-affären") kan se ut. Intresset från handeln har varit stort och viljan till konstruktiva lösningar stort bland de inblandade, som representerat olika delar av sina koncerner.
Långsiktiga effekter som förväntas
Logotyp och attraktivt namn (Kärn-affären) har tagit fram, kartläggning gjorts men fokus har lagts på de två dialogmötena med fyra dagligvarukedjor som varit framgångsrika. De har startat processer inom kedjorna (se bilagor). Vi har också konkretiserats hur en sådan butik kan se ut i praktiken och lyckats sprida idén med Nav-butiken/Kärn-affären genom dels en krönika i DagligvaruNytt, dels ett fylligt reportage med planskisser i Fri Köpenskap. Det finns ett stort intresse från branschen att få höra mer om Kärn-affären även efter projekttiden, fler framträdanden är bokade.
Upplägg och genomförande
Projektet har följt i ansökan beskrivet upplägg med fyra olika arbetspaket. Arbetet har letts av Jan Bertoft, Sveriges Konsumenter, med en styr- och referensgrupp och sammanlagt ett 15-tal deltagare på dialogmötena. Upphandling av arkitektfirma har gjorts för att skapa den digitala modellen.