Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Nätverks-RTK Positionering för Automatiserad Körning (NPAD)

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Mätteknik, Göteborg
Bidrag från Vinnova 13 309 841 kronor
Projektets löptid maj 2018 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Ansökningsomgång Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2017-12-12
Slutrapport 2017-05498eng.pdf(pdf, 8861 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

NPAD-projektet har baserat på 3GPP-standarden utvecklat och testat ett distributionssystem som tillhandahåller Nätverks-RTK korrektionsdata från Lantmäteriets befintliga infrastruktur (SWEPOS) till ett stort antal användare som t.ex. GNSS-mottagare i automatiserade fordon eller i smartphones. Tester har utförts med ett antal olika GNSS-plattformar, t.ex. i Einrides T-Pod, och i ett antal olika testområden, t.ex. på AstaZero och längs riksväg 40 mellan Borås och Göteborg.

Långsiktiga effekter som förväntas

NPAD-projektet har: - Utvecklat ett system som ger positionering på cm nivå för ett stort antal mobila plattformar som använder GNSS som sensor. - Påbörjat utvecklingen av ett referenssystem på AstaZero för utvärdering av mätosäkerhet hos positioneringssystem - Främjat ett branschövergripande samarbete mellan forskningsinstitut, bilindustrin, telekomindustrin och små och medelstora företag Det utvecklade systemet har satt Sverige i framkant som ett land förberett för stora volymer automatiserade fordon eller andra mobila plattformar med behov av positionering på cm-nivå

Upplägg och genomförande

NPAD-projektet har genomförts genom flera utvecklingssteg där en demonstrator har utvecklats baserat krav från både automatiserad körning och andra mobila plattformar. Under projektet har vi: 1. Definierat kraven för positionering på cm-nivå för automatiserad körning. 2. Analyserat kraven på ett distributionssystem för korrektionsdata baserat på den nya 3GPP standarden för förbättring av positioneringsnoggrannhet. 3. Utfört tester för validering av systemet bl.a. baserat på en automatiserad fordonsapplikation från Einride.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 18 februari 2021

Diarienummer 2017-05498